Jamaica

Drømmeferien over alle ferier!! 🙂 Jamaica har alltid vært et drømmereisemål for meg og mannen min og endelig fikk vi det til med våre beste venner. 🙂

Vi var først en uke på et fantastisk barnefritt cruise i karibien ( 🙂 ) og tok fly rett fra Miami til Jamaica når cruiset var over. Det er bare 1 og 1/2 times flytur. Vi reiste siste uken i april og hadde fra 29-33 grader hver dag. Helt nydelig. Hotellet bestilte vi gjennom Hotels.com og flybilletter gjennom American Airlines.

Når vi ankom Jamaica og gikk ut av flyplassen på Montego bay fikk vi fort lave skuldre og kjente på reggea rytmene for her var det reggea musikk på fulle guffe! Såå herlig!!! Velkommen til Jamaica. 🙂 Bedre velkomst kunne vi ikke fått. 🙂 🙂 🙂 🙂

Hotellet vårt het Riu Reggea og var selvsagt et All inclusive hotell med 5 restauranter og flere barer. Det ligger på stranden og har mange bassengområder. Fantastisk fint. 🙂 Vi var glade vi tok All Inclusive for på Jamaica var prisnivået ganske høyt, noe vi ble overrasket over.

Jamaica er en øystat i det karibiske hav og ligger rett sør for Cuba. Det er den 3 største øya i det karibiske hav. Det finnes over 3000 blomsterarter på øya og det er også en tropisk regnskog på nordsiden av øya. På denne øya bor det ca 2.83 millioner mennesker og det var her musikksjangerne Reggae, mento og rocksteady oppsto. Bob Marley er nok den som dere kjenner mest til (1945-1981.) Han døde av en aggresiv hudkreft form som startet under en tånegl, han fikk 2 hjerneslag etter kreftspredningen og døde. Han etterlot seg hele 11 barn.

Vel, når vi ankom hotellet Riu Reggae stod de klare med Cava til oss ved innsjekk. 🙂 Det liker vi. 🙂 Vi gikk rundt på hotellet og kikket og ble igjen møtt av Reggea musikk, et live band ved bassengområdet, helt herlig! Palmer, flotte bassengområder med bla 2 swim up barer, nydelig strand med det varmeste vannet jeg noengang har badet i, flere barer og masse aktiviteter lot seg lokke. Eksotisk og herlig chill atmosfære. Du kommer fort i en deilig modus, stress og mas er plutselig fremmedord.

Vi var glad for at vi hadde bestilt et All Inclusive hotell, for i byen var det både skummelt, utrygt og ikke noe å skryte av. Vi var der på dagtid og fikk høre at de anbefalte ikke turister å være der på kveldstid. 😮 Ikke så vi restauranter, The Strip gaten som alle skrøt av var egentlig bare en kjedelig gate 😉 shoppingen var i små forfallende og rotete butikker, vi så ingen andre turister i byen og vi ble maset på overalt av butikkeiere og andre Jamaicanere som ville selge oss Ganja/dop. Vi følte oss utrygge (var nok litt pysete alle mann) og vi var såå takknemlige for det fine hotellet vårt. 🙂 Her hadde vi alt vi trengte og vi kunne også benytte oss av nabo hotellene ved siden av, Riu hoteller det også. Her var det trygt og godt og masse å gjøre. 🙂

Maten på hotellet var helt fantastisk! Drinkene likeså. Jeg har vel aldri smakt såå gode drinker noengang. Her var det nytelse fra morgen til kveld. 😉 Og Cava’n var også veldig god, noe som er litt viktig for meg cavagal. 😉 Vi smakte også på Jerk chicken som er tradisjonell rett på Jamaica. Her brukes det mye godt og sterkt krydder. Vi spiste i forskjellige restauranter hver kveld fra Ala’ Carte restauranter. Mye god mat.

På hotellet var de flinke og arrangerte alt fra Beachparty på stranden på kvelden, skumparty i bassenget, Neonparty, div vann konkurranser, danse konkurranser, drikke konkurranser, volleball turneringer, vann gymping, fitness, Spa osv. Her var det bare å henge med på alt av aktiviteter hvis man ville. Hver kveld var det profesjonelle show å se på scenen.

Vi var med på en utflukt til Ocho Rios, her skulle det klatres i Dun River falls og hoppes i fossen Blue Hole. Det var en heldagstur med mat og drikke og masse flotte opplevelser. Vi fikk lunch underveis og tilslutt på dagen fikk vi 5 retter servert på en fantastisk strand med masse drinker til! Perfekt avslutning på en perfekt dag! 🙂 Vi var innom regnskogen og her var det helt fantastisk flott. Utrolig sterk grønnfarge på alle planter. Her finnes det faktisk over 3000 blomster arter!

He er det noen bilder av maten vi fikk servert på en privat strand etter fosseklatringen. Alt smakte utrolig godt og vi fikk nye drinker til hver rett. Helt herlig! Guiden vår og 2 andre jenter danset og hadde en opptreden for oss på stranden.

Overalt i Montego bay og på hotellet gikk jamaicanerne rundt og smilte og sa Ya man! Det er et uttrykk vi hørte hele tiden og alle sier det. Bestilte du noe i baren sa de Ya man, hilste du på taxisjåføren sa han Ya man, hilste vi på en jamaicaner på gaten sa han Ya man. 🙂 🙂 🙂 De jamaicanerne som vi pratet med var veldig imøtekommende, hyggelige og hjelpsomme. Vi fikk inntrykk av at de var et flott folkeslag med varmt hjerte. Men er det noe som vi ikke vente oss til var det salg av dop/Ganja. Men de respekterte når vi takket nei og da sa de bare Ya man. 😉 Og dop blir man tilbudt overalt. Det er like vanlig som å ta seg en øl. Til og med på hotell stranden vår kom det Jamaicanere vannveien med små kajakker/kanoer for å selge Ganja/dop.

Vi tok en taxi en dag til Doctors Cave, en nydelig strand rett i sentrum. Her kostet det selvsagt (ingenting er gratis på Jamaica) inngangspenger for å ligge på stranden. Men vi valgte å betale oss inn for det var så utrolig nydelig der. Anbefales! 🙂

Det Jamaicanske ølet som heter Red Stripe var utrolig godt, lyst og friskt.

Det er veldig enkelt og trygt å bruke Taxi på Montego bay. Vi brukte taxi flere ganger. Valutaen er Jamaicanske dollar. 100 Jamaicanske dollar er ca 7 norske kroner.

Jeg må få lov å si at jeg synes Karibien og Jamaica er utrolig vakkert og slår Thailand langt ned i støvlene. Dette er min egne mening. 😉 Men noe vakrere steder har jeg sjelden sett! Jeg ble bergtatt hver dag-så det ble mye bilder ja. 😉

Vi kunne ikke vært mer fornøyde med ferien vår, dette ble en drømmeferie de luxe selv om Jamaica var litt annerledes enn det vi forstilte oss. Vi har nå masse gode minner som vi vil ta med oss videre i livet. Takk Jamaica for Reggea rytmer, gode drinker og eksotiske steder! <3